Rikskansliet på turné i länet!

För några månaders sedan fick vi i länsförbundet ett samtal från rikskansliet i Stockholm med en förfrågan om vi ville få besök av vår nye generalsekreteraren Karin Lexén under hennes resa runtom i Sverige. Målet med hennes resa var att hon skulle lära känna föreningen och självklart ville vi i Norrbotten vara del av det! Eftersom det finns så mycket att berätta om och visa upp så har tidsplaneringen har varit så gott som inne på sekunder – men oj vad det har varit roligt!

Karin Lexén och Ulrika Hjertstrand anlände med nattåget innan gryningen tisdagen den 17 oktober. Tanken var att de skulle äta frukost i lugn och ro men när jag hämtade upp dem kl 08.30 och båd avar upptagna på varsitt håll, insåg jag snabbt att vi hade ett ännu viktigare uppdrag – att förmedla det ”Norrländska lugnet”. Vi måste visa varför vi väljer att bo här; att naturen är kärnan i våra liv och att det är det vi måste bevara. Den sista vildmarken.

Efter frukosten mötte vi upp med länets Hav och Vattengrupp där jag, Johanna, gick igenom vad som har hänt sedan gruppens start. Johanna Söderasp tog vid och berättade mer om Malmporten och det juridiska som pågår där. Lena Lagerstam presenterade Kärnkraftsfritt Bottenviken och båda lämnade våra besökare med enormt viktigt inblick i vilka frågor som rör länet. Vi avslutade med en diskussion om hur vi går vidare.

Vid lunchtid begav vi oss till Nordansmak som bjöd på fantastisk ekologisk och närodlad mat med efterföljande fika. Den intog vi tillsammans med förre länsordförande Lars Andersson, nuvarande ordförande Stig Sörlin och länsförbundets kassör Kristina Berglund. Vi hade många intressanta samtal om vilka behov vi har och hur dessa kan mötas från riks. En riktigt lyckad lunch med andra ord!

På eftermiddagen fick Karin och Ulrika träffa länsförbundet som presenterade pågående projekt och vilka frågor som berör länets alla kretsar samt hur vi kan jobba vidare med dem tillsammans med stöttning från rikskanliset. Det var många tankar som utbyttes och en bra inblick i vad vi står i här uppe i norr.

Dagen i Luleå avslutades med Luleås fantastiska natursnokare under ledning av Dieke Sörlin. Karin blev snabbt uppslukad i lekarna som pågick medans solen gick ner över Luleälv. Vi avslutade med att laga mat över öppen eld tillsammans med Fältbiologernas riksordförande Johan Andersson och styrelsemedlem Jennifer Wallace.

Sedan bar det iväg till Jokkmokk för att ladda om med en god natts sömn vid berget Jarrés fot, hemma hos familjen Lindholm. Jag måste dock erkänna att jag var lite orolig att det Norrländska lugnet inte skulle infinna sig med det fullspäckade schemat men jag litade blint på att morgondagens tur in i gammelskogen skulle göra sitt.

Onsdagen började tidigt med en guidad tur av skogshjälten Lars-Ture Lindholm. Efter 5 timmar vandring rakt upp på toppen av Gáddoajvve möttes dem av en fantastisk utsikt över den orörda sjumilaskogen. Utan mobilnätverk fanns här plats att andas och insupa den 9000-åriga naturen och dess historia. Skogen som Lars-Ture en gång upptäckte snitslad och som efter en lång kamp, tillsammans med Mats Karström, blev räddad. Väl hemma i stugan blev vi serverade en lyxig 3-rätters middag gjord på fisk från sjön, svamp från skogen och potatis från landet. Allt intaget under givande samtal om föreningens sakfrågor. Kvällen blev snabbt till tidig natt och jag och Ulrika drog oss tillbaka till Jokkmokks vandrarhem var ägare Cecilia hade bäddad inför en skönhetssömn som hette duga.

Torsdagens morgon bjöd Jokkmokks kretsordförande Ida Jansson på en frukostbuffé utan dess like och delar av kretsens styrelse fick berätta vilka frågor dem arbetar med. Med tanke på eftermiddagens stundande besök i Gállok och Jelka-Rimakåbbå, så var samtalsämnet ganska givet. Vi lämnade Ida och tackade för oss och fortsatte iväg med Tor L Tuorda som dagens guide. Väl uppe på Gállok fick vi en inblick i storleken av den planerade gruvbrytningen och Tor berättade mer i detalj vad som har skett hittills och vi diskuterade påverkan på naturen och Karin fick i en intervju i SVT Oddasát berätta mer hur föreningen ställer sig i frågan och hur viktig rennäringen är i frågan.

Vi fortsatte eftermiddagen med att lukta på VU kategoriserade signalarten doftticka, Haploporus odorus, och krama gamla tallar. En tur in på Attjé museeum och middag på Viddernas Hus innan avfärden mot södern var ett faktum. Jag tror att döma av bilden nedan att vi med säkerhet genomförde vårt uppdrag – att förmedla lugnet. Karin och Ulrika åkte hem till Stockholm fullladdade med energi att lyfta länets enormt viktiga frågor där skydd vs exploatering står som grund i de flesta fall. Vi ser fram emot framtida samarbete mellan såväl länsförbund som kretsar och rikskansli. Tillsammans gör vi skillnad!

Gillade du det här? Dela med dig:
Publicerat i Fältbiologerna, Fjällen, Folkrörelse, Framtiden, Generalsekreterare, Gruvor, Hav, Jokkmokk, Klimat, Kretsar, Länsförbundet, Luleå, Natursnokar, Okategoriserade, Skog, Studiefrämjandet, Vatten | Lämna en kommentar

Fältbiologerna till Norrbotten – tisdagen den 17 oktober

Fältbiologernas riksordförande Johan Andersson och ledamot Jennifer Wallace ​kommer till Luleå för att hålla i en workshop samt ett efterföljande uppstartsmöte med dig som är mellan 6-25 år.

Vi är Naturskyddsföreningens fristående ungdomsförbund och är en oberoende, ideell förening som verkar för ökad kunskap om naturen, ett hållbart samhälle, global rättvisa och god miljö. Det som är unikt med Fältbiologerna är att det är ungdomar, främst mellan 6 och 25 år som driver hela föreningen från klubb till riksförening.

Det finns i dagsläget ingen klubb i Norrbottens län så det här är ett unikt tillfälle att engagera dig i miljön och din egen framtid samtidigt som du skaffar sig värdefull erfarenhet av styrelsearbete och projektarbeten. Målet är att få fler ungdomar i Norrbotten att bli aktiva inom miljörörelsen och inse deras kraft och påverkan. Det finns ett enormt behov av en ungdomsrörelse som Fältbiologerna då dagens ungdomar har växt upp med en stark röst och medvetenhet.

Vill man bara vara med ute i naturen så gör man det. Vill man vara en stark röst i samhället så gör man det. Klubben byggs upp utifrån deltagarnas egna intressen och önskemål. Arbetet är med andra ord helt fritt! Vi hoppas i vilket fall att vi ses på tisdag!
Ps. Vill du bara vara med på workshopen går det alldeles utmärkt!

Ute i naturen. Inne i miljödebatten. Av unga. För unga.

Var? Kyrkogatan 2, Luleå
Tid? Kl 15-17

Kontakt: Jennifer Wallace, ledamot i Fältbiologernas riksstyrelse
Epost jenniferwallace1992@gmail.com

Gillade du det här? Dela med dig:
Publicerat i Fältbiologerna, Framtiden, Luleå, Skola, Ungdomar | Lämna en kommentar

Gör din röst hörd – var med och tyck till!

Söndagen den 26 november 2017 har du två chanser att påverka rejält!

På förmiddagen får vi i Norrbotten besök av riksstyrelsen och rikskansliet för att tillsammans med oss gå igenom förslaget till de nya verksamhetsriktlinjerna (VRL) för Naturskyddsföreningen.
Naturskyddsföreningens verksamhetsriktlinjer visar vägen för vad och hur riksföreningen ska prioritera sitt arbete under en fyraårsperiod. Riksstyrelsen har som uppdrag att stimulera och underlätta för länsförbund, kretsar och nätverk att engagera sig i föreningens prioriterade frågor. På det viset lägger VRL grund för kraftsamling och mobilisering.

På uppdrag av riksstyrelsen pågår processen att ta fram Naturskyddsföreningens nya verksamhetsriktlinjer (VRL) för perioden 2019-2022. VRL beslutas av stämman och styr föreningens arbete under en fyraårsperiod. Våra nuvarande riktlinjer hittar du på Naturskyddsföreningens webbsida. Förslaget till VRL 2019-2022 grundar sig i en omvärldsanalys som genomfördes under våren 2017 där folkrörelsen bjöds in att delta via webbenkäter och diskussioner under rikskonferensen i Skövde. Riksstyrelsen lägger fram sitt förslag till VRL 2019-2022 i slutet av oktober och folkrörelsen bjuds in att lämna sina synpunkter under november och december. Efter att remissrundan är avslutad kommer riksstyrelsen att lyssna in synpunkterna från föreningen inför att de ska lägga fram sin proposition till nya verksamhetsriktlinjer inför stämman 2018. Var med och tyck till om riksstyrelsens förslag till nya verksamhetsriktlinjer och gör din röst hörd under höstens remissrunda!

På eftermiddagen grottar vi ner oss tillsammans med Press och PR-chef Jesper Liveröd i allt som har med valet 2018 att göra.
Att värna den sköra balansen i klimat, miljö och natur är ofta ett politiskt arbete men hur förmår politiken att prioritera en samhällsutveckling som inte sker på bekostnad av miljö och klimat? Hur kan vi i kretsarna arbeta med opinionsbildning? Hur får vi kommunerna att lyfta lokala miljöfrågor på dagordningen?
Representanter från kommunikationsavdelningen på riks ser till att vi lämnar dagen med ett utvecklat exempel på hur en kommunikationsplan för arbetet i den egna kretsen skulle kunna se ut och redslap för hur man kan ta fram en sådan plan.

Tillsammans gör vi miljön till en valfråga 2018!

Söndagen den 26 november kl 08.30 – 18.00

Kl 08.30 Frukostmingel i Studiefrämjandets lokaler, Kyrkogatan 2, Luleå
Kl 09.00 VRL-remiss diskussioner
Kl 12.30 Lunch
Kl 13.30 VAL workshop
Kl 15.00 Eftermiddagsfika
Kl 17.30 Sammanfattning
Kl 18.00 Avslutning
*med reservation för mindre ändringar i tidschemat.

Kostnad
Träffen är gratis. Vi bjuder på mat samt resa med billigaste färdsätt.

Anmälan och frågor:
Senast 20 november anmäler du dig HÄR.

Johanna Nilsson besvarar frågor
johanna.nilsson@naturskyddsforeningen.se

Läs mer här:
Det här vill Naturskyddsföreningen
• Verksamhetsriktlinjerna 2015-2018
Läs mer om vår politiska påverkan
• Rösta för miljön

Gillade du det här? Dela med dig:
Publicerat i Demokrati, Folkrörelse, Framtiden, Kretsar, Länsförbundet, Okategoriserade, Omställning, Vision | Lämna en kommentar

Kom med på Norrbottens klimatnätverksträff!

Vi vill bjuda in dig till nätverksträff för Norrbottens klimatnätverk!
Träffen anordnas i samverkan med Studiefrämjandet Norrbotten.

Lördagen​ ​den​ ​7 ​oktober​ ​klockan​ ​10.00​ ​till​ ​13.00.
Den​ ​stora​ ​frågan​ ​för​ ​dagen​ ​är:​ ​Hur​ ​går​ vi​ ​tillsammans​ ​vidare​ ​med​ ​klimatnätverkets framtida​ ​satsningar​ ​och​ ​verksamhet?
Vi​ ​träffas​ ​i ​Studiefrämjandets lokaler​ ​i ​Luleå,​ Kyrkogatan 2,​ ​972​ ​32​ Luleå.

Kostnad
Träffen är gratis. Vi bjuder på fika samt resa med billigaste färdsätt.

Anmälan och frågor:
Senast den 6 oktober anmäler du dig HÄR

Alla​ ​är​ varmt ​välkomna​!

Linnea Carlsson besvarar frågor
nea83@hotmail.com

Klimatnätverkets epostadress är klimatnatverket@naturskyddsforeningen.se

Klimatnätverkets hemsida
Klimatnätverket på Twitter
Facebook-grupp för Klimatnätverket
Facebook-sida för Klimatnätverket

Gillade du det här? Dela med dig:
Publicerat i Klimat, Klimatnätverket, Klimatutbildningar, Länsförbundet, Okategoriserade | Lämna en kommentar

Nu är hösten här

Eller rättare sagt den kom redan i juni kan jag tycka. Enligt kalendern har det varit sommar i år också men nog har den varit väldigt försiktig i sin framtoning.

Ja vare sig vi vill eller inte så har nu september kommit. Vi går mot mörkare tider och vi kan i alla fall ägna några stunder åt att försöka plocka fram godbitarna från sommarmånaderna som gått.

Under sommaren har det pågått en hel del aktiviteter i länet, vi har varit med och genomfört Forskningsresan. Erfarenheter och kunskap har bytts och stärkts. Vi hade äran att få en massa kunniga människor på besök i Norrbotten under en vecka 24-30 juli. Projektet genomfördes som ett samarbete mellan Naturskyddsföreningen Norrbotten och organisationen Skydda skogen. Många deltog och resultatet blev mycket bra.

Förutom Forskningsresan har också Norrbotten deltagit i projektet Kraftsamling för naturskogar. Där har föreningarna i nordvästra Sverige gått ihop och genomfört inventeringar av skog med grund i den ”paus” som Skogsstyrelsen tog vad gäller inventeringar av nyckelbiotoper.

Under tiden som debatten om nyckelbiotoper i nordvästra Sverige stormat vidare så bedömde Naturskyddsföreningen att det fanns en uppenbar risk att oupptäckta nyckelbiotoper skulle avverkas. Detta kunde vi inte acceptera och därför kraftsamlade länsförbunden i Jämtland, Dalarna, Västerbotten, Norrbotten och Västernorrland. Vi har med den insatsen att tillsammans med engagerade och duktiga medlemmar och icke medlemmar inventerat skog i dessa län. Resultatet blev mycket storartat. Totalt sett har det inventeras ca 250-300 mantimmar under sommaren. Vi har samlat på oss en stor mängd data som just nu bearbetas och dessutom lyckats locka ett flertal nya medlemmar. Fina skogsområden har vi också hittat. Det känns gott för framtiden. Resultaten bearbetas som sagt i skrivande stund och kommer att presenteras både internt i föreningen och externt för berörda parter. Mycket bra jobbat.

Vi har mycket annat på gång nu under hösten, vi har påbörjat planeringen av kommande Framtidsvecka 2018 som nu har namnet ”Framtidsfestivalen – för ett hållbart Norrbotten. Håll ögonen öppna för det kommer frågor till lokalkretsar om hur ni kan bidra till ett bra arrangemang. Det kommer att bli jättebra, som sagt mer info kommer inom kort.

Jag vill också flagga för en utbildning som kan vara av värde att titta närmare på. Vi kör en styrelseutbildning för förtroendevalda, tillsammans med Studiefrämjandet. Ett utmärkt tillfälle att lära sig mer om hur styrelsearbete går till. Utbildningen går av stapeln i Luleå den 11-12 november. En liten uppmaning att gå in och anmäla er.

26 nov får vi besök från Riks där vi ska titta lite närmare på de VRL-dokument som för närvarande arbetas med på Riks. Det är en viktig process där vi har stor möjlighet att påverka innehållet i Naturskyddsföreningens arbete 2018-2022. Kom gärna med inspel till styrelsen om ni har synpunkter på vad som bör fokuseras på de kommande åren. Vid samma tillfälle ska vi även diskutera lite frågor som rör valet 2018. Hur kan Naturskyddsföreningen påverka politiken mot ett hållbart samhälle är väl en av frågorna som kommer att dryftas.

Länsförbundets styrelse har också haft det första mötet efter sommaren. Det genomförde vi Jokkmokk helgen 9-10 sept. Under lördagen passade vi på att träffa lokalkretsen i Jokkmokk. Det var otroligt givande att få höra mer om vad man arbetar med ute i länet, inte minst också få träffa och prata med så engagerade och kunniga människor. Söndagen tillbringade vi ute, trots det idoga regnandet. Jag vill därför rikta ett extra stort tack får vi rikta till eldsjälen Lars-Ture Lindholm med sin underbara fru Märith som med stor gästfrihet och värme bjöd oss till deras vackra Berghem, precis under Jarre. Söndagen bjöd på många skratt, god vänskap och massor av inspiration i en underbar gammelskog under Jarres topp. Det gav kraft att kämpa vidare.

Jag hoppas på en fortsatt skön höst, den kommer att innehålla mycket och bli ganska hektisk men jag är full av framtidstro. Tillsammans kan vi och tillsammans är vi starka.

Stig Sörlin
Ordf

Gillade du det här? Dela med dig:
Publicerat i Framtiden, Inspirationshelg, Jokkmokk, Länsförbundet, Okategoriserade, Ordförande har ordet, Skog | Lämna en kommentar