Fixa grejen – Upptakt inför Miljövänliga Veckan 2018 – Luleå 2 september

Välkommen på upptakt inför Miljövänliga Veckan 2018 i Luleå den 2 september

Anmäl dig här

Under 2018 är Miljövänliga Veckans tema; Fixa Grejen. Naturskyddsföreningen vill guida och ge konkreta tips på hur man kan laga, göra om och vårda prylar, kläder, inredning, fritidsutrustning och vardagselektronik, själv och med hjälp av andra.

Vi vill inspirera till minskad konsumtion av nya saker, se värdet hos saker vi har och i nästa steg lämna till ny ägare, för att bidra till hållbarhetens tre dimensioner, ekonomisk, social och miljömässig. Kretsar, medlemmar och nätverk uppmuntras också till att guida till lokala reparatörer och hantverkare. Under 2019 kommer delande och olika former av delningsekonomi att lyftas in i kampanjen.

Från Naturskyddsföreningens rikskansli medverkar Jessica Andréason.

Vi kommer att servera ekologisk och vegetarisk lunch och fika. Allergier eller önskemål om specialkost meddelas vid anmälan.

Kostnad: ordinarie pris 150 kr, medlemmar i Naturskyddsföreningen 50 kr. Bli gärna medlem!
Plats: Studiefrämjandet Norrbotten, Kyrkogatan 2, Luleå.
Tid: Söndag 2 september kl 10-16
Sista dag att anmäla: 24 augusti (om datumet är passerat när du ser det här, anmäl i alla fall – vi ordnar det!)
Mer information och anmälan: Studiefrämjandet Norrbottens hemsida.
Arrangörer: I samarbete mellan Studiefrämjandet Norrbotten, Naturskyddsföreningen, Naturskyddsföreningen i Norrbottens län, Naturskyddsföreningen i Luleå.

Publicerat i Handla Miljövänligt, Miljövänliga veckan | Lämna en kommentar

Val 2018 – partier på minuten

Den 9 september 2018 är det val i Sverige. Naturskyddsföreningen har gjort en omfattande analys av riksdagspartiernas arbete under mandatperioden som varit och också vad de lovar inför framtiden. Du hittar allt om Naturskyddsföreningens analys här.
Utöver ren text finns också kortversioner på Youtube. På en minut får du reda på några saker om varje partis engagemang eller oengagemang för natur- och miljöfrågor. Du finner filmerna här nedan i bokstavsordning eller direkt på Naturskyddsföreningens sida

Publicerat i Val2018 | Lämna en kommentar

Sveaskog stoppar vittnens insyn – fick kalla fötter efter decennier av maktmissbruk!

På begäran av Maskaure sameby i Arjeplog kommun skulle vi, tillsammans med Norrbottens Ornitologiska förening, närvara samrådet mellan samebyn och Sveaskog måndagen den 18 juni. När Sveaskog blev informerade om vår närvaro avbokades samrådet med tydliga instruktioner att vi inte var inbjudna. Med anledning av detta har vi skrivit en debattartikel, Sveaskog stoppar vittnens insyn, och Björn Mildh har skrivit ett öppet brev.

Naturskyddsföreningen har tillsammans med Civil Rights Defenders ett projekt som heter ”Samma land, inte samma rättigheter”  och syftar till att stärka samernas rättigheter som urfolk. Vår förhoppning är att via det specifika fallet kunna göra just det samt att öppet informera om Sveaskogs arbetssätt. Ni kan även se Tor Tuordas film där Rickard Länta beskriver hur skogsbruket förstör renbetetesmarkerna.

Foto: Kjell-Åke Fredriksson

Publicerat i Arjeplog, Biologisk mångfald, Skog, Sveaskog | Lämna en kommentar

Nu är måttet rågat!

Regeringen har preciserat skogsstyrelsens uppdrag att göra en landsomfattande inventering. Skogsstyrelsens generaldirektör Herman Sundqvists har nu gjort en tolkning av uppdraget och meddelar att det kommer att ställas högre krav för att en skog ska klassas som nyckelbiotop i nordvästra Sverige jämfört med övriga landet.

Med anledning av detta har länsförbundets styrelse skrivit ett öppet brev till regeringen och det hittar du här.

Forskningsresan 2017 © Foto Klas Ancker

Gillade du det här? Dela med dig:
Publicerat i Biologisk mångfald, Generalsekreterare, Herman Sundqvist, Länsförbundet, Okategoriserade, Skog, Skogsstyrelsen | Lämna en kommentar

Välj naturen!

Bihotellbygge under Biologiska mångfaldens dag i Gammelstadsvikens naturreservat, Luleå.

Att vi står inför allvarliga klimatförändringar är det säkerligen ingen som har undgått. Det finns nio prioriterade miljöförändringar som är pådrivna av oss människor och Johan Rockström, tillsammans med övriga forskare vid Stockholm Resilience Centre, kallar två av dessa nio för “core boundaries”, dvs klimatförändringar och biologisk mångfald. Att betydligt ändra eller överskrida någon av dessa planetära gränserna riskerar att driva jordsystemet in i ett nytt tillstånd. Tyvärr är biologisk mångfald redan överskriden, vilket urholkar tillhandahållandet av de ekosystemtjänster som vårt mänskliga samhälle är beroende av. Vi är därmed inne i det sjätte massutdöendet i planetens historia.

I Sverige har vi långt till att uppfylla de nationella miljömålen och läget är därmed akut. Mycket mer måste göras, inte minst via politiska krafttag! Därför är Naturskyddsföreningens satsning inför valet att sakligt, oberoende och granskande hjälpa väljarna att välja naturen. Vi måste få in miljöfrågorna i valdebatten. Tillsammans skapar vi en förening med en stark politisk kraft, både lokalt och regionalt, det ska vi utnyttja!

Vi hoppas därmed att du tar din chans att öka pressen på beslutsfattare, av alla partifärger, för att de ska prioritera klimat- och miljöpolitik inför och bortom valen i september 2018. För att hjälpa dig lite på traven har rikskansliet genomfört en utvärdering av riksdagspartierna, den hittar du här.

Det finns även en rykande färsk rankning av Sveriges naturvårdsbästa kommuner som grundar sig i deras förmåga att skydda viktiga naturvärden. Den kan du läsa här. I Norrbotten har 5 av länets 14 kommuner svarat på enkäten och hamnat på följande rankning av totalt 210:

• Luleå plats nr 10 (plats nr 56 år 2014)
  • Piteå plats nr 51 (plats nr 94 år 2014)
  • Arjeplog plats nr 61 (plats nr 150 år 2014)
  • Pajala plats nr 188 (deltog inte år 2014)
  • Kiruna plats nr 200 (plats nr 205 år 2014)

Det finns alltså utrymme för förbättring hos samtliga kommuner och Boden kretsen har tagit saken i egna händer genom att bjuda in de lokala politkerna till en picknick och naturguidning på Gruvberget i Boden. Det var bra uppslutning, samtalen var givande och kretsen presenterade några konkreta förslag. Delvis påpekade de att Boden kommun har antagit att innan 2020 skapa minst 100 ha naturreservat och kretsens förslag att avsätta Gruvberget till det ändåmålet blev positivt mottaget. Vidare pratade de om vikten att se över skötseln av grönytor samt att kommunen behöver minst en kommunekolog för att hänga med i länets omställnigsarbete. Biologisk mångfald tog också en stor plats under träffen och politikerna blev uppmanade att, oavsett parti, ta upp miljö- och klimatfrågorna under de kommande valdebatterna.

Sammanfattningsvis var det en enormt lyckad lunch och näst på tur står Luleås politiker med erbjudande om att delta i ett liknande uplägg.

Lokala politiker på naturguidning med Lars Sundberg, Naturskyddsföreningen i Boden.

Lunch med politiker på Gruvberget, Boden.

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar