Kallelse till länsstämman 2018

Foto: Johanna Nilsson. 2018 års första solstrålar vid Luleå kommuns nybildade naturreservatat ”Grundet” i Södra Sunderbyn.

Naturskyddsföreningen i Norrbottens län kallar härmed till länsstämma.
Tid: Söndagen den 22 april 2018 kl. 09.00
Plats: Western Farm, Buddbyvägen 6, 961 42 Boden
Motioner till länsstämman ska inlämnas till styrelsen senast 30 dagar innan länsstämman. Detta gör ni via mejl till norrbotten@naturskyddsforeningen.se eller brev till någon i styrelsen eller till Kyrkogatan 2, 972 32 Luelå.

Se stadgar under § 10:
Motionsrätt har krets och enskild fysisk medlem. Motion skall inges skriftligen till länsförbundets styrelse senast 30 dagar före länsstämman. Förslag som skall bli föremål för beslut skall senast 20 dagar före länsstämman sändas till samtliga kretsar. Förslag som kommit in för sent kan bli föremål för överläggning men kan inte föranleda beslut på stämman.

Övrigt: Aktiviteter för barn kommer att finnas. Ett detaljerat program och anmälningsformulär för hela länsstämmohelgen 21 – 22 april 2018 kommer snart på dessa sidor.

Boka in helgen!

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Nominera till Naturvårdspriset 2017

Naturskyddsföreningen i Norrbottens län utser varje år en person, organisation, företag eller annan sammanslutning som får mottaga Naturvårdspriset för värdefulla insatser för natur- och miljö under föregående år. Den som mottager Naturvårdspriset ska ha verkat utanför Naturskyddsföreningen. Priset är symboliskt och givetvis får pristagaren hela äran!

Tidigare pristagare har varit:

2016  Steve Daurer, Dartsel
2015  Thomas Öberg, Luleå
2014  Sonja Kuoljok, Jokkmokk
2013  Lena Lagerstam, Morjärv
2012  Lotta Nilsson och Linda Danhall, Kalix
2011  Föreningen Norrbottens Flora
2010  Berth-Ove Lindström, Boden
2009  Sten Emanuelsson, Vyöni
2008  Edvin Nilsson, Jokkmokk
2007  Brage Norin, Boden
2006  Ett klick för skogen, Luleå
2005  Aapua by
2004  Fågelstationen på Haparanda Sandskär
2003  Övertorneå kommun för miljöbefrämjande av kollektivtrafik genom gratis bussresande
2002  Helena Tiihonen, Kemijärvi för sin enträgen kamp mot byggandet av Vuotosdammen
2001  Björn Mildh för sina insatser att stoppa skövlingen av skog
2000  Maria Lundbäck, ekologisk odling, Siknäs
1999  Georg Fabricius, hembygds-naturvård, Gällivare
1998  Yngve Nilsson, har ägnat 13 år till avelsarbete av berguv
1997  Lennart Björk, för insatser att rädda bäckarnas fisk genom att ersätta vägtrummor med broar
1996  Bengt-Arne Johansson, Torrivaara, för hans insatser att bekämpa illegal jakt
1995  Rubin Holmström, f d Domänverkare, för avslöjandet att täckrotsplantor planterade på hyggen ger ungskogar med ”rotsnurrdeformationer” som lett till att mängder av ungträd försvagats och dött
1994  Ann-Sofie Nilsson, Gröna Konsum Bergnäset, för insatser för kompostering och retursystem
1993  Olle Andersson, skogsvårdskonsulent, Vitå, för arbete för en funktionell naturhänsyn i skogsbruket
1992  Övertorneå Natur-Produkter (ÖNP), för arbetet med att sprida och stödja ekologisk odling

Nu är det dags att nominera 2017 års mottagare av Naturvårdspriset.
Vem vill du ska få Naturskyddsföreningen i Norrbottens läns Naturvårdspris för 2017?
Skriv ner namn, ort och givetvis en motivering på ditt förslag. Skriv också ditt eget namn och kontaktuppgifter och mejla/skicka till:

Naturskyddsföreningen i Norrbottens län
Kyrkogatan 2
972 31 LULEÅ
norrbotten@naturskyddsforeningen.se

Nomineringarna ska ha inkommit senast 15 februari 2017.
Pristagaren offentliggörs i samband med länsstämman, helgen den 20-22 april 2018, i Boden.

Gillade du det här? Dela med dig:
Publicerat i Arjeplog, Arvidsjaur, Länsförbundet, Länsstämma, Miljöpris, Naturskyddspris, Naturvårdspris | Lämna en kommentar

Vi söker dig!

Brinner du för miljön och klimatet? Är du en idékläckare eller en ”doer”? Har du en hjärtefråga du vill ta tag i eller kanske känner att du vill göra något för naturen? Oavsett vilket så är du varmt välkommen att engagera dig i arbetet inför Framtidsfestivalen – en inspirerande helg med festivalstämning!

Naturskyddsföreningen söker nu volontärer att ingå i en lokal arbetsgrupp för att bland annat samordna lokala aktiviteter under Framtidsfestivalen 2018. Gruppen kommer bestå av ett antal peroner som är villiga att spendera en del av sin fritid för att spåna på idéer, nätverka och planera för aktiviteter under festivalen.

Vad är Framtidsfestivalen?
Naturskyddsföreningens länsförbund i Norrbotten har beslutat att genomföra Framtidsfestivalen runt om i länet 2018. Sju av länets kommuner har tackat ja. Länsförbundet är huvudorganisatör men arbetet med att planera och genomföra aktiviteterna under festivalen görs på lokal nivå i varje kommun. Det är där arbetsgruppen blir viktig.

Vision och mål
Vår vision är att skapa en festivalhelg och ett forum där länets miljöengagerade, oavsett nivå, får visa upp sig, dela med sig av sina erfarenheter och framförallt inspirera till en snabbare omställning till ett hållbart samhälle. Vi fyller dagarna med intressanta föreläsningar, debatter, samtal, workshops och kulturella inslag (fantasin sätter gränser!) där vi tillsammans skapar handlingskraft och lyfter fram det som vi tillsammans kan göra för att bidra till ett långsiktigt hållbart Norrbotten.

När ska festivalen genomföras?

Framtidsfestivalen kommer att hållas under helgen 31 augusti – 2 september 2018.

Finns det några krav för mitt deltagande?
Alla kan vara med! Ett intresse för miljö- och hållbarhetsfrågor är allt som krävs. Ditt deltagande kan vara stort som smått. Arbetet i arbetsgruppen startar under februari månad och fortgår fram till festivalens genomförande.

Hur anmäler jag mitt intresse?
Anmälan gör du genom att mejla ditt intresse till johanna.nilsson@naturskyddsforeningen.se, senast 5 februari 2018. Vi kommer sedan att sammankalla till ett första möte.

Varför ska jag vara med?
Arbetsgruppen är en chans att nätverka, påverka och bidra till att Framtidsfestivalen blir en glädjefylld och spännande helg där kunskap om hållbarhets- och miljöfrågor sprids i ditt lokalsamhälle. Ditt deltagande gör skillnad!

Varmt välkommen med din intresseanmälan!

Gillade du det här? Dela med dig:
Publicerat i Biologisk mångfald, Bra Miljöval, Ekokommun, Fältbiologerna, Folkrörelse, Framtiden, Framtidsfestivalen, Framtidsveckan, Klimat, Konsumtion, Kretsar, Länsförbundet, Okategoriserade, Omställning, Överkonsumtion, Studiefrämjandet, Vision | Lämna en kommentar

Länsförbundet i adventstid

Nu har vi vintern här, tusan vet var hösten tog vägen. Jo, hösten regnade bort kom jag just på här i skrivande stund. I det sammanhanget har jag verkligen saknat de soliga dagarna med riktigt hög och klar höstluft.

Nu har i alla fall isen lagt sig på ”min” sjö Sladan, vi hann åka lite långfärdsskridsko på sjön innan snön kom. Nu har vi gått in i december och vi är mitt i den mörkaste tiden. Det finns massor med underbara upplevelser trots det. Just ikväll gick jag en långpromenad med en av hundarna i månskenet och under norrskenet. Trots kylan (-21 grader) så njöt både jag och hunden helhjärtat av promenaden.

I föreningen har det varit en händelserik höst. Vi är flera som kämpar för skogen och den biologiska mångfalden. Vissa dagar känns det tungt och lite som ”kampen mot Goliat” och andra dagar känns det bra att vi trots allt är ett helt gäng som står upp för de stackars kvarvarande värden vi har i vår natur. Alla ni där ute som kämpar, ingen nämnd och ingen glömde, ni gör ett fantastiskt jobb och ni behövs!

Det är också en hel del andra saker som pågår och där vårt engagemang är viktigt, inte minst har vi igen haft besök av Riks, denna gången för att diskutera och fundera lite mer kring de nya verksamhetsriktlinjerna som ska tas fram. Det blev en givande dag där vi hann med både VRL och en valworkshop. Det var inte många kretsar representerade vilket var lite olyckligt när detta var ett mycket konkret tillfälle för oss på gräsrotsnivå att vara med och påverka vad föreningen ska arbeta med de kommande åren. Någon vecka före VRL-mötet genomförde vi en utbildning för alla förtroendevalda i ”styrelsekunskap”. Det var också mycket bra och värdefullt och jag tror att de flesta, både gamla och nya krafter i föreningen fick med sig lite matnyttigt från de dagarna.

I helgen som förflutit var det länsordförandekonferens i Stockholm, tyvärr kunde inte undertecknad åka ner med anledning av att ett möte i Gällivare angående Rävdalen fick en högre prioritet. Just när det gäller Rävdalen är intresset och engagemanget både från Gällivare kommun och lokala organisationer väldigt stort och vi känner att vi får ett gediget stöd i kampen för att avstyra de planerade avverkningarna i området. Vi har blivit kallade av Sveaskog till ett s.k. Socialt samråd i Gällivare den 15/12 och dit åker vi ett gäng och ska försöka få dem att ta sitt förnuft till fånga.
Länsförbundet har också under hösten fått engagera sig en del i Bolidens planer på en gruva i Laver. Vi har tillsammans med Riks skrivit debattartiklar och även spelat in en del filmmaterial. Det pågår alltså en massa saker i förbundet och ute i kretsarna.

Jag hoppas också att vi trots att vi har mycket att göra inte glömmer bort att njuta av den underbara natur som vi med sådan kraft försöker bevara. Jag skulle också vilja se att vi blev fler i föreningen som kan hjälpa till i det viktiga arbetet och tillsammans med oss njuta av det naturen kan ge oss. Så har du en god vän, kollega, kompis, bekantas bekanta som du tror kan vara intresserad. Visa dem på vad vi gör och att varje litet bidrag behövs och att alla kan vi göra nåt, ingen kan göra allt!

Med förhoppningen om en skön adventstid.

// Stig

Gillade du det här? Dela med dig:
Publicerat i Biologisk mångfald, Folkrörelse, Framtiden, Gruvor, Kretsar, Krönika, Länsförbundet, Okategoriserade, Ordförande har ordet, Skog, Sveaskog | Lämna en kommentar

Gör din röst hörd – var med och tyck till!

Söndagen den 26 november 2017 har du två chanser att påverka rejält!

På förmiddagen får vi i Norrbotten besök av riksstyrelsen och rikskansliet för att tillsammans med oss gå igenom förslaget till de nya verksamhetsriktlinjerna (VRL) för Naturskyddsföreningen.
Naturskyddsföreningens verksamhetsriktlinjer visar vägen för vad och hur riksföreningen ska prioritera sitt arbete under en fyraårsperiod. Riksstyrelsen har som uppdrag att stimulera och underlätta för länsförbund, kretsar och nätverk att engagera sig i föreningens prioriterade frågor. På det viset lägger VRL grund för kraftsamling och mobilisering.

På uppdrag av riksstyrelsen pågår processen att ta fram Naturskyddsföreningens nya verksamhetsriktlinjer (VRL) för perioden 2019-2022. VRL beslutas av stämman och styr föreningens arbete under en fyraårsperiod. Våra nuvarande riktlinjer hittar du på Naturskyddsföreningens webbsida. Förslaget till VRL 2019-2022 grundar sig i en omvärldsanalys som genomfördes under våren 2017 där folkrörelsen bjöds in att delta via webbenkäter och diskussioner under rikskonferensen i Skövde. Riksstyrelsen lägger fram sitt förslag till VRL 2019-2022 i slutet av oktober och folkrörelsen bjuds in att lämna sina synpunkter under november och december. Efter att remissrundan är avslutad kommer riksstyrelsen att lyssna in synpunkterna från föreningen inför att de ska lägga fram sin proposition till nya verksamhetsriktlinjer inför stämman 2018. Var med och tyck till om riksstyrelsens förslag till nya verksamhetsriktlinjer och gör din röst hörd under höstens remissrunda!

På eftermiddagen grottar vi ner oss tillsammans med Press och PR-chef Jesper Liveröd i allt som har med valet 2018 att göra.
Att värna den sköra balansen i klimat, miljö och natur är ofta ett politiskt arbete men hur förmår politiken att prioritera en samhällsutveckling som inte sker på bekostnad av miljö och klimat? Hur kan vi i kretsarna arbeta med opinionsbildning? Hur får vi kommunerna att lyfta lokala miljöfrågor på dagordningen?
Representanter från kommunikationsavdelningen på riks ser till att vi lämnar dagen med ett utvecklat exempel på hur en kommunikationsplan för arbetet i den egna kretsen skulle kunna se ut och redslap för hur man kan ta fram en sådan plan.

Tillsammans gör vi miljön till en valfråga 2018!

Söndagen den 26 november kl 08.30 – 18.00

Kl 08.30 Frukostmingel i Studiefrämjandets lokaler, Kyrkogatan 2, Luleå
Kl 09.00 VRL-remiss diskussioner
Kl 12.30 Lunch
Kl 13.30 VAL workshop
Kl 15.00 Eftermiddagsfika
Kl 17.30 Sammanfattning
Kl 18.00 Avslutning
*med reservation för mindre ändringar i tidschemat.

Kostnad
Träffen är gratis. Vi bjuder på mat samt resa med billigaste färdsätt.

Anmälan och frågor:
Senast 20 november anmäler du dig HÄR.

Johanna Nilsson besvarar frågor
johanna.nilsson@naturskyddsforeningen.se

Läs mer här:
Det här vill Naturskyddsföreningen
• Verksamhetsriktlinjerna 2015-2018
Läs mer om vår politiska påverkan
• Rösta för miljön

Gillade du det här? Dela med dig:
Publicerat i Demokrati, Folkrörelse, Framtiden, Kretsar, Länsförbundet, Okategoriserade, Omställning, Vision | Lämna en kommentar